همشهری آنلاین_ زهرا رفیعی: 1900 پرونده قصور پزشکی در سال گذشته تشکیل شده‌است. بیشترین شکایت مربوط به پزشکان ارتوپد و زنان و مامایی است .هر چه محدوده کار یک پزشک فراگیر‌تر می‌شود میزان شکایت بالا می‌رود.

با نزدیک شدن به هفته قوه قضاییه رییس سازمان پزشکی  قانونی گزارش عملکرد این سازمان در سال 84 را ارائه کرد.

سید شهاب‌الدین صدر در این نشست مطبوعاتی گفت :در سال گذشته 339 مرکز فعال پزشکی قانونی به یک میلیون و 850 هزار پرونده رسیدگی کرده‌اند.80 در صد از این پرونده‌ها مربوط به معاینات بالینی ،15 درصد خدمات آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی ، 3.5 درصد معاینه جسد و تعیین علت فوت  می‌شود.

وی با اشاره به افزایش 15 درصدی حجم کار سازمان در سال گذشته گفت : یک‌سوم پرونده‌های تشکیل شده در قوه قضاییه به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود. 98 درصد از نظرات کارشناسان کمیسیون‌های تخصصی مورد پذیرش قضات دستگاه قضایی است و تنها 1 تا 2 درصد از پرونده‌ها برای رفع ابهام و بررسی مجدد به پزشکی قانونی برگردانده می‌شود.

شهاب‌الدین صدر با اشاره به اینکه حدود یک‌پنجم معاینات  سازمان پزشکی قانونی مربوط به معاینات مجدد است گفت: با دستورالعمل اخیر رییس قوه قضاییه افراد برای معاینه مجدد دیگر نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی و کسب دستور قضایی ندارند . این امر باعث حذف 300هزار مراجعه به دستگاه قضایی و کاهش اطاله دادرسی شده است. افراد همچنین می‌توانند بدون تشکیل پرونده قضایی به پزشکی قانونی مراجعه کرده و خدمات دریافت کنند.

وی در مورد سایر اقدامات سازمان پزشکی  قانونی گفت: کتابی تحت دستورالعمل تعیین دیه و ارش تدوین شده است. در این کتاب کمیسیون تخصصی ویژه‌ای برای رسیدن به وحدت رویه پس از کد گذاری میزان  خسارات اندام‌ها و بافت‌ها را تعیین کرده‌است.

وی در مورد آیین‌نامه سقط درمانی که اخیرا به تصویب مجلس رسیده‌است گفت: مجلس در تکمیل این آیین‌نامه مسئله عسر و حرج مادر و طفل را نیز اضافه کرده است. اساس عسر و حرج  مالی نیست و تعیین حدود آن با قاضی دادگاه است ولی بیشتر مربوط به زمانی می‌شود که به دنیا آمدن طفل برای خود و مادر خطر جانی داشته باشد و مربوط به بچه‌های سالم نمی‌شود. فقر مالی والدین موضوع دیگری است. تنها 2-1 درصد از درخواست‌های سقط در سراسر کشور مربوط به عسر و حرج می‌شود.

رییس سازمان پزشکی  قانونی در مورد مرگ‌های غیر طبیعی در کشور گفت از 37 هزار مورد مرگ غیر طبیعی که به سازمان پزشکی  قانونی گزارش شده‌ 22 هزار و 535 مورد مربوط به تصادفات رانندگی می‌شود در مرتبه بعد حوادث ناشی از کار ، سموم سوختگی و برق گرفتگی قرار دارد.

وی که رییس سازمان نظام پزشکی نیز است در مورد پرونده‌های  قصور پزشکی گفت:در سال گذشته 1900 پرونده قصور پزشکی تشکیل شده‌است. بیشترین شکایت مربوط به پزشکان ارتوپد و زنان و مامایی است .هر چه محدوده کار یک پزشک فراگیر‌تر می‌شود میزان شکایت بالا می‌رود.

وی در ادامه گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته بنا شده بودجه سازمان پزشکی قانونی از امسال به صورت استانی شود. همچنین در بخش آموزش با مصوبه شورای پزشکی کشور برای پزشکان شاغل در سازمان به دلیل حساسیت کار سهمیه ای اختصاص داده شده که به زودی در اختیار دوره های تخصصی قرار خواهد گرفت.

صدر در خصوص عدم کشف هویت 5 نفر از اجساد حادثه سقوط هواپیمای C130 گفت: تمامی اجساد هواپیما از سوی خانواده ها کشف و دفن شده است اما اجساد 5 نفر که در محوطه سقوط هواپیما حضور داشتند به دلیل عدم حضور خانواده های آنان و با دستور قاضی دفن شد.

وی به سوالاتی در مورد میزان کودک‌ازاری خودکشی ، همسر آزاری ، میزان تجاوز به عنف پاسخ نداد و گفت این سوالات دردسر ساز است.

کد خبر 189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز